Zašto su gužve u Beogradu sve veće i van špica?

Saobracajni haos u Beogradu

Ne znam da li si primetio, ali u Beogradu više ne postoji „van špica“.

Nekad si mogao da kažeš: „Ajde, sačekaću da prođe gužva pa ću da krenem.“

Danas – džabe čekaš. Gužva je stalno. Ujutru, u podne, popodne, nedeljom, praznicima. Nema više pravila.

U početku sam mislio – ajde, možda je nešto privremeno.

Neki radovi, neka dešavanja u gradu. Ali ne.

Ovo je postao novi normal. Beograd je zakrčen 24/7.

I nije ni čudo kad se malo pogleda šira slika.

Šta se to dešava?

Beogradski saobraćaj iz dron perspektive
Izvor: YouTube/ Razmislite, nekada je porodica imala samo jedan auto, to danas više nije slučaj

Prvo, automobila ima nenormalno mnogo. Svako vozi. Klinci čim polože, kupuju polovnjake. Ljudi beže od GSP-a, i iskreno – ko ih krivi? Jedan dan sam išao na posao autobusom, i to mi je bio dan kad sam najviše požalio što nisam ostao kući.

Čekaš po 20 minuta, uđeš u gužvu kao u sardinu, klima ne radi, nervozni ljudi… Pa još ako se desi da neki vozač parkira kako ne treba pa autobus ne može da prođe – e, to je bingo.

A kad smo kod posla – idem svakog dana sa Mirijeva do Novog Beograda. Bukvalno prelazim ceo grad. Znaš li ti kakav je to mentalni i fizički napor? Prolazim pored bar 5 gradilišta koja nikad ne završavaju. Kod Vukovog – večita raskopavanja.

Despota Stefana – već dve godine neka „rekonstrukcija“. Sve trake su skresane, semafori ne rade kako treba, pešaci gube volju za životom, a vozači – još i pre toga.

Još kad dođem do Gazele – tu stajem, ne vozim više. Samo stojim. Gledam istu tablu na istom kamionu ispred mene, i razmišljam o životnim izborima. Ponekad pomislim da krenem peške. Možda bih stigao ranije.

Šta nas je dovelo do ovoga?

  • Previše kola, premalo ulica. Beograd prosto nije građen da prima ovoliko vozila.
  • Parkinga nema. Ljudi kruže, traže, blokiraju trake. U mom kraju parkiraju i po trotoaru i po sredini ulice.
  • Gradilišta svuda – često neobeležena, loše organizovana, traju duže nego što bi trebalo.
  • Semafori nesinhronizovani. Nigde ne uhvatiš talas zelenih, kao da grad svesno hoće da ti oduzme još 10 minuta života na svakoj raskrsnici.
  • I naravno – javni prevoz koji je, realno, alternativa samo ako baš moraš.

A kad već stojimo – da pričamo i o sudarima

Znaš ono kad misliš da si uhvatio ritam, pomerio se dve ulice, i taman kažeš: “Ajde, sad ću…” – bam, sudar. Nije tvoj, ali dovoljno blizu da sve stane.

I to nije slučajno. Beograd je, prema zvaničnim podacima, u vrhu po broju saobraćajki u Srbiji. Svakog dana se desi između 100 i 150 saobraćajnih nezgoda, a najkritičnija mesta su – pogađaš – upravo ona na kojima svakodnevno prolazimo:

  • Autokomanda – prava trkačka pista, posebno kad padne kiša.
  • Gazela – najprometniji most u zemlji, često i najzagušeniji. Samo jedan lakši kontakt i imaš zastoj od pola sata.
  • Pančevački most – semafori ne rade kako treba, pešaci pretrčavaju, a vozači gube živce.
  • Raskrsnica kod Vuka – toliko čudno isprojektovana da i navigacija ponekad digne ruke.
  • Tošin bunar – Omladinskih brigada – ako nisi bio tu u špicu, ne znaš šta je krkljanac.

Najčešći uzroci? Prebrza vožnja po zakrčenim ulicama (da, ima i toga), nepoštovanje pravila, parkiranje na mestima gde ne bi ni bicikl stao, i – klasik – gledanje u telefon dok se vozi.

Kad sabereš sve – svaki dan je mini-avantura

Večernja gužva u saobraćaju, Beograd
Izvor: YouTube/ Za neka rešenja je kasno, za neka još ima nade

Na kraju dana, vožnja kroz Beograd postaje neka vrsta igre preživljavanja. A da ne pričamo o posledicama – trošiš više goriva, živaca, vremena, a ni kola ti ne traju dugo kad svaki dan ideš „pun gas-pa-kočnica“ stilom.

Zato i pišem sve ovo – ne kao da će odmah nešto da se promeni, ali bar da se izgovorimo, da znamo da nismo ludi kad svaki dan sami sebi kažemo:

„Ovo više nema smisla.“

Ima li rešenja? Ima. Samo… da li će ih iko sprovesti?

Evo nekoliko stvari koje bi makar malo popravile stanje:

  • Pametna sinhronizacija semafora. Postoji tehnologija, samo da neko klikne dugme i uradi to kako treba.
  • Parking zone po meri naselja, ne po meri budžeta. Nije rešenje sve opaliti u crvenu zonu – ljudi će i dalje tražiti mesta, samo će više psovati.
  • Ubrzati i racionalizovati radove. Jedno gradilište se ne može raditi šest meseci zbog tri šine i dve kocke.
  • Kvalitetan javni prevoz. Kad bi GSP bio udoban, tačan, klimatizovan – ostavio bih auto. Stvarno bih.
  • Promocija carpooling-a. Ako idemo svi istim putem, zašto ne bismo delili kola? Samo što sistem to ne podržava, a ljudi su generalno nepoverljivi.

Povezane teme