Šta da radim kada dođe do pregrevanja motora u toku vožnje?

Vozilo na putu, motor se puši

Pregrevanje motora je ozbiljan problem koji se može desiti svakom vozaču, bez obzira na to koliko je vozilo staro, kakav je motor ili koliko je redovno održavano.

Pregrevanje se najčešće manifestuje kroz sledeće znakove:

  • Temperatura motora prelazi u crveno polje ili upozoravajuća lampica svetli
  • Ventilatori rade nenormalno dugo i glasno
  • Iz haube izlazi para
  • Klima uređaj prestaje da hladi
  • Miris vrelog antifriza ili zapaljene plastike ulazi u kabinu

Ako primetiš bilo koji od ovih simptoma, moraš da reaguješ odmah.

Šta da uradiš odmah kada vidiš da se motor pregreva?

Kontrolna tabla automobila
Izvor: YouTube/Screenshot, Obavezno isključite klima uređaj u ovakvim situacijama
  1. Isključi klimu i uključi grejanje u kabini
    Kada primetiš da temperatura motora naglo raste, prva stvar koju treba da uradiš jeste da isključiš klima uređaj. Klima dodatno opterećuje motor, posebno kompresor, što samo pogoršava situaciju. Umesto toga, uključi grejanje u kabini i pusti ventilator na najjače.

Deluje nelogično, naročito leti, ali grejanje zapravo povlači deo toplote sa motora i prenosi je u kabinu, pomažući da se temperatura stabilizuje. Ovo ti može kupiti nekoliko minuta vremena da bezbedno dođeš do mesta gde možeš stati, bez dodatnog oštećenja motora.

  1. Zaustavi vozilo što pre – ali bez naglog kočenja
    Kada vidiš da se kazaljka približava crvenom, bez panike skreni na bezbedno mesto pored puta, isključi motor i izvuci ključ iz brave.

Nemoj naglo kočiti niti odmah podizati haubu. Prekomerno naglo hlađenje može izazvati pucanje metalnih delova. Prvo pusti motor da odstoji 10 do 15 minuta uz zatvorenu haubu. Tokom tog vremena, toplota će početi da se povlači i pritisak u rashladnom sistemu će opadati. Ako primetiš paru ispod haube, to je znak da sistem još uvek oslobađa višak toplote i da je opasno odmah intervenisati.

  1. Ne otvaraj čep hladnjaka dok je motor vreo
    Bez obzira koliko si nestrpljiv da proveriš stanje u hladnjaku, nikako ne otvaraj čep dok je motor još uvek topao. Unutar sistema se stvara veliki pritisak, a rashladna tečnost (obično mešavina antifriza i vode) može doseći temperature iznad 100 °C.

Ako čep otvoriš prerano, možeš zadobiti ozbiljne opekotine po licu, rukama i grudima. Sačekaj najmanje 30 minuta da se motor potpuno ohladi – najbolje je da rukom opipaš metalne delove motora, i ako su još topli, ne diraj ništa.

  1. Proveri nivo rashladne tečnosti – ali samo ako znaš kako
    Kada je motor potpuno ohlađen, možeš bezbedno otvoriti ekspanzionu posudu (ili hladnjak kod starijih vozila) i proveriti nivo rashladne tečnosti.

Ako vidiš da je nivo ispod minimuma, možeš pažljivo doliti tečnost – ali isključivo onu koju preporučuje proizvođač (najčešće mešavinu antifriza i destilovane vode u odnosu 50:50). Nikada nemoj sipati običnu vodu, naročito ako planiraš da nastaviš vožnju. Ako nemaš iskustva s tim ili nisi siguran u ispravnost sistema – bolje je da ne rizikuješ.

U tom slučaju, pozovi pomoć na putu ili šlep službu i prevezi vozilo do najbližeg servisa. Važno je da ne eksperimentišeš, jer neispravno dolivanje tečnosti može izazvati dodatne probleme, poput pucanja hladnjaka, neispravnog pritiska u sistemu ili mešanja ulja i antifriza.

Šta ne smeš da uradiš kad se motor pregreje?

Čovek sipa vodu u rashladni uređaj automobila
Izbegavajte sipanje hladne vode u motor koji je vreo
  • Ne ignoriši problem i ne nastavljaj da voziš „još malo“
  • Ne sipaj hladnu vodu direktno u vreo motor
  • Ne pokušavaj da „ohladiš“ motor polivanjem haube

Nastavak vožnje sa pregrejanim motorom može dovesti do ozbiljnih oštećenja kao što su:

  • Krivljenje glave motora
  • Oštećenje zaptivke glave
  • Gubitak kompresije
  • Opšti kvar motora (tzv. „zaribavanje“)
Popravke ovog tipa mogu koštati od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra.

Zašto uopšte dolazi do pregrevanja motora?

Najčešći uzroci uključuju:

Uzrok Objašnjenje
Nizak nivo rashladne tečnosti Može biti zbog curenja, isparavanja ili neispravne pumpe
Neispravan termostat Termostat može ostati zatvoren i sprečiti cirkulaciju tečnosti
Pokvarena vodena pumpa Ako pumpa ne funkcioniše, antifriz ne cirkuliše kroz sistem
Kvar na ventilatoru Električni ventilator možda ne uključuje, naročito pri gradskoj vožnji
Začepljen hladnjak Prljavština, kamenac ili rđa smanjuju efikasnost hlađenja
Pokvaren čep hladnjaka Loš pritisak u sistemu može dovesti do prelivanja ili gubitka rashladne tečnosti

Da li mogu da nastavim vožnju ako motor „samo malo“ pregrejava?

Osoba proverava kvar ispod haube vozila
Postoji razlog zašto se motor puši, izbegavajte dodatna opterećenja

Ne preporučuje se. Iako može delovati bezazleno kada kazaljka temperature samo povremeno prelazi sredinu ili kratko uđe u viši opseg, to je jasan signal da nešto nije u redu sa rashladnim sistemom.

Takvo ponašanje ukazuje na to da sistem ne uspeva da stabilno održava radnu temperaturu motora, što znači da postoji kvar koji može izmaknuti kontroli – bilo da je to slab protok antifriza, začepljen hladnjak, neispravan termostat ili kvar na ventilatoru.

Svaki trenutak kada motor radi u temperaturnom opsegu iznad preporučenog, dolazi do većeg toplinskog naprezanja metalnih komponenti. Materijali poput aluminijuma (od kojih su izrađene glava motora i blok) mogu početi da se krive, zaptivke mogu popustiti, a ulje gubi svojstva podmazivanja pri visokim temperaturama. To dovodi do prekomernog habanja klipova, cilindara i ležajeva – što može rezultirati ozbiljnim i skupim kvarovima.

U najboljem slučaju, nastavljanje vožnje može pogoršati manji problem do nivoa gde više nije moguće samo dopuniti tečnost ili zameniti termostat. U najgorem slučaju, rizikuješ zaribavanje motora, što može dovesti do potpune zamene agregata. Ako primetiš bilo kakve nepravilnosti u temperaturi motora, preporuka je da što pre zaustaviš vozilo i potražiš stručno mišljenje, umesto da „voziš dok ide“.

Šta da radim posle pregrevanja?

Mehaničar popravlja motor na automobilu
Najbolje je da stvar prepustite profesionalcima
  1. Ohladi motor i proveri nivo tečnosti
     Ako možeš, dopuni sistem rashladnom tečnošću (antifriz + destilovana voda u odnosu 1:1). Ne koristi običnu vodu osim u krajnjoj nuždi.
  2. Pregled kod mehaničara je obavezan
     I ako motor radi „normalno“ nakon hlađenja, ne znaš šta se desilo iznutra. Proveri ceo rashladni sistem, pumpu, čep, termostat, a i ulje – jer ako je glava motora popustila, ulje može imati tragove rashladne tečnosti (belu boju).
  3. Zameni sve sumnjive delove što pre
     Čak i ako je uzrok bio sitnica, bolje je preventivno zameniti čep hladnjaka ili termostat nego rizikovati ceo motor.

Kako da sprečim pregrevanje u budućnosti?

Proces sipanja antifiriza u motor
Vašem vozilu je potrebna tečnost, ali ne bilo kakva, već određena i proverena
  • Redovno proveravaj nivo antifriza (bar jednom mesečno)
  • Nikad ne koristi običnu vodu – samo antifriz odgovarajuće specifikacije
  • Radi redovan servis hladnjaka (ispiranje na 2–3 godine)
  • Prati ponašanje temperature motora – ako primetiš da kazaljka više nije uobičajeno u sredini, idi kod mehaničara
  • Ako ideš na put po vrućini, proveri sistem hlađenja unapred

Zaključak

Pregrevanje motora nije nešto što možeš „pregurati“ ili ignorisati. Čak i kratak period u crvenoj zoni može izazvati ozbiljne posledice za motor i tvoj novčanik. Ako ti se to desi u vožnji – ostani miran, bezbedno se zaustavi, sačekaj da se motor ohladi i proveri rashladni sistem što pre.

Bez obzira da li voziš nov automobil ili starog pouzdanog „dizelaša“, pregrevanje je nešto što se svima može desiti. Bitno je znati kako da reaguješ odmah – i kako da se zaštitiš ubuduće.

Ako ti se to već desilo i auto više nije isti – ne odlaži. Idi kod mehaničara i traži da se proveri i glava motora. U mnogim slučajevima se mogu izbeći veće štete ako se deluje na vreme.

Povezane teme