5 stvari koje NIKAKO ne smete raditi kad sipate pogrešno gorivo

Muškarac sipa gorivo u svoj automobil

Ako ste natočili pogrešno gorivo u auto – na primer benzin u dizelaš ili dizel u benzinac – najgora stvar koju možete da uradite jeste da upalite motor ili nastavite da vozite. Upravo tada nastaje najveća šteta: gorivo počinje da cirkuliše kroz sistem, ulazi u pumpe, dizne i motor, što može dovesti do ozbiljnih i skupih kvarova.

Statistika evropskih auto-klubova pokazuje da oko 5% havarija zbog pogrešnog goriva nastaje baš zbog toga što je vozač upalio vozilo posle greške. Prva pomoć je uvek – ne palite auto, pozovite šlep ili servis odmah.

1. Ne palite motor

Ključ za startovanje vozila
Izvor: YouTube/Screenshot, Startovanje motora je najveća greška koju možete da uradite

Najveća greška je pokrenuti motor ili čak samo kontakt. Na taj način pogrešno gorivo ulazi u ceo sistem, što značajno povećava troškove popravke.

Rizik Posledica Prosečna cena popravke
Paljenje motora Oštećenje pumpe, dizni, motora 700–3.000 evra
Paljenje kontakt brave Ulazak goriva u sistem 200–700 evra

Mnogi vozači iz navike, ili u neverici, odmah pokušaju da upale auto nakon što shvate grešku, makar “da sklone auto s pumpe”. Ipak, čak i kratko paljenje motora može izazvati katastrofu za današnje motore.

Moderni sistemi ubrizgavanja (posebno kod dizelaša) rade pod izuzetno visokim pritiscima i ne podnose mešavinu goriva. Kada pogrešno gorivo uđe u sistem, ono ne podmazuje dovoljno pumpe i dizne – benzin je suvlji od dizela, dok dizel “guši” benzinske motore i može začepiti filtere i brizgaljke.

Ovakva greška može izazvati trenutačno habanje i pregrevanje delova, zbog čega kasnije dolazi do “štopovanja” pumpe visokog pritiska, propuštanja dizni ili čak trajnog oštećenja motora. Sve to vodi do skupih popravki, koje često prelaze vrednost samog automobila.

2. Ne pokušavajte da sami ispumpate gorivo improvizovano

Samostalno isisavanje goriva crevom, balonom ili pumpom može dovesti do izlivanja, požara ili još veće štete.

Metod Rizik Šta se može desiti
Ručno ispumpavanje Požar, povreda, izliveno Oštećenje katalizatora, rizik od zapaljenja
Sipanje aditiva Ne pomaže kod pogrešnog goriva Može zakomplikovati kvar

Kad vozači shvate šta su uradili, često panično pokušaju da sami reše problem, najčešće improvizovanim crevima, balonima ili starim pumpama. To nije samo neučinkovito, već i rizično: gorivo je veoma zapaljivo i lako se prospe, posebno na vrućem motoru ili izloženoj elektronici.

Osim toga, bez odgovarajuće opreme, gotovo je nemoguće isprazniti sav sadržaj iz rezervoara i vodova. Često ostane dovoljno pogrešnog goriva u cevima i filterima da i posle “ispumpavanja” opet napravite štetu čim upalite motor.

Povrh svega, samostalni pokušaji lako mogu prouzrokovati oštećenje senzora u rezervoaru, filtera ili čak katalizatora – popravka ovih grešaka može biti skuplja od samog izlivanja goriva u servisu. Servisi koriste specijalne pumpe i sigurnosne ventile, čime garantuju potpuno i bezbedno pražnjenje sistema.

3. Ne vozite auto do servisa – tražite šlep

Vozilo šlep službe odvozi automobil sa benzinske pumpe
Šlepanje je uvek sigurnije i isplativije u situacijama kao što je ova

Voznja do servisa sa pogrešnim gorivom je najbrži put do velikih kvarova. Svaki obrtaj motora znači više pogrešnog goriva u sistemu.

Pokušaj Posledica Procenjeni dodatni trošak
Vožnja do servisa Kvar pumpe visokog pritiska +500–1.500 evra
Šlep služba Sprečava širenje problema 50–150 evra

Mnogi ljudi pokušaju da “prevezu auto do majstora” misleći da su tako brži i da štede novac na šlepanju. To je u stvari najskuplji put: svaki obrtaj motora i svaki metar koji pređete s pogrešnim gorivom povećava rizik da se to gorivo proširi kroz ceo sistem – od rezervoara, preko pumpi, do samog motora i izduvnog sistema.

Tako se šteta uvećava, a popravke postaju složenije i skuplje. U najboljem slučaju, potrebno je isprati samo rezervoar; u najgorem, menjaće se dizne, pumpe, filteri pa čak i cela glava motora. Šlepanje je najpametnija opcija jer zaustavlja širenje pogrešnog goriva i znatno smanjuje troškove popravke.

U Srbiji osiguranje često pokriva šlep zbog ovakvih kvarova, pa ne rizikujte vožnjom – sačuvajte i auto i novčanik.

4. Ne slušajte savete sa interneta bez provere

Razni forumi savetuju da možete “dolitati” pravim gorivom i voziti dok ne potrošite pogrešno. To može samo dodatno uništiti sistem ubrizgavanja i dovesti do kompletnog kvara motora.

Loš savet Rizik i posledica
Dotočite “ispravno” Mešanje goriva, veći kvarovi
Dodavanje aditiva Ne rešava problem

Na internetu ćete pronaći mnoštvo saveta tipa “dodaj pravi tip goriva i vozi dok ne potrošiš”, “dodaj aditiv i neće biti problema” ili “pomešaj, pa vozi polako”. Ovi saveti potiču još iz vremena starih automobila i jednostavnih karburatora.

Moderni motori su mnogo osetljiviji: i mala količina pogrešnog goriva u sistemu može izazvati mikropukotine u diznama, pad kompresije ili začepljenje filtera čestica (DPF). Aditivi ne mogu neutralisati mehaničke posledice pogrešnog goriva – oni mogu čak i dodatno pogoršati kvar.

Ne slušajte forume i “komšijske” savete: šteta može biti mnogo veća od potencijalne uštede. Uvek tražite mišljenje ovlašćenih servisa ili stručnjaka, jer svako vozilo ima specifične procedure za ovu vrstu greške.

5. Ne ignorišite problem čak i ako auto radi “normalno”

Žena vozi automobil
Izvor: artlist.io/Screenshot, To što ste uspeli da pokrenete auta ne znači da šteta već nije načinjena

Dešava se da nakon sipanja pogrešnog goriva auto upali i radi bez vidljive greške. To ne znači da nema štete – problemi se mogu pojaviti nakon nekoliko kilometara ili dana.

Situacija Potencijalni kvarovi Kada se javljaju
Auto radi normalno Habanje dizni, pumpi Sa zakašnjenjem
Slabije vuče, dimi Početak većih problema Prvih 20-50 km

Ponekad, nakon što sipate pogrešno gorivo, auto može upaliti i voziti “kao da ništa nije bilo”. Ovo je posebno varljivo kod benzinaca sa malo dizela u sistemu, ili obrnuto. Međutim, efekti nisu odmah vidljivi – prvi simptomi (slabije vuče, veća potrošnja, dimljenje) često se pojave tek nakon nekoliko desetina kilometara.

Do tada su delovi već pretrpeli habanje: dizne, pumpe, EGR ventili, katalizator i filteri postepeno propadaju, što kasnije vodi do ozbiljnih i skupih kvarova. Takođe, motor može iznenada da stane na putu, što je dodatni bezbednosni rizik.

Nemojte odlagati odlazak u servis, čak i ako auto izgleda da radi normalno – bolje je sprečiti štetu na vreme i uraditi profesionalno ispiranje sistema.

Zaključak

Sipanje pogrešnog goriva nije retkost, ali brzom i ispravnom reakcijom možete u potpunosti izbeći katastrofu. Nikada ne palite motor, ne eksperimentišite sa “kućnim” rešenjima i ne vozite auto dalje – pozovite šlep ili stručni servis i poslušajte njihov savet. Tako ćete zaštititi svoj auto, svoj novac i izbeći nepotrebni stres. Ako imate konkretan slučaj ili sumnju, najbolje je odmah konsultovati profesionalca – to je uvek najjeftinija i najsigurnija opcija.

Povezane teme