Šta raditi kad vam stane auto na autoputu – Da li su vozači dovoljno informisani?

Vozač na autoputu osigurava prostor oko svog pokvarenog vozila

Zamislite ovu situaciju: vozite autoputem pri velikoj brzini, muzika svira, sve ide po planu, i odjednom – auto staje.

Motor se gasi, pedale ne reaguju, a vi ostajete nasred brze saobraćajne trake, okruženi vozilima koja jure. Da li biste znali šta da radite?

Istraživanja pokazuju da većina vozača u Srbiji nije dovoljno pripremljena za ovakve situacije.

Mnogi ne znaju osnovne korake, poput postavljanja sigurnosnog trougla ili pravila napuštanja vozila.

Još zanimljivije, studija sprovedena u EU otkriva da je nesnalaženje vozača u ovakvim situacijama jedan od vodećih uzroka sekundarnih nesreća na autoputevima.

U ovom tekstu ćemo detaljno objasniti kako pravilno reagovati i analizirati zašto je edukacija o ovim situacijama ključna za bezbednost svih učesnika u saobraćaju.

1. Ostanite mirni

Auto u kvaru na autoputu
Izvor: YouTube/ Nagli kvar vozila na autoputu ume biti neugodno, posebno noću

Kada auto iznenada stane ili počne da pokazuje ozbiljne znakove kvara, prirodna reakcija je panika. Ali, ključni korak u takvom trenutku je ostati smiren. Panika može dovesti do brzopletih odluka koje mogu ugroziti i vas i druge učesnike u saobraćaju.

Šta uraditi odmah:

  • Ako primetite da auto gubi snagu ili da je kvar neminovan, uključite desni migavac i postepeno se prebacite u zaustavnu traku.
  • Naglo kočenje na autoputu može izazvati lančane sudare, posebno ako se vozila iza vas kreću velikom brzinom.
  • Kada zaustavite vozilo, procenite da li je situacija hitna i da li možete bezbedno izaći iz automobila.

2. Uključivanje signalizacije i obeležavanje vozila

sigurnosni trougao postavljen na putu
Izvor: YouTube/ Pratite protokol kako bi sebe i vozilo učinili vidljivim

Jedan od najvažnijih koraka nakon zaustavljanja jeste obezbeđenje vidljivosti vašeg automobila. Ovo ne samo da osigurava vašu bezbednost, već i obaveštava druge vozače da postoji problem.

  • Uključite sva četiri migavca: Ovo je osnovni signal koji upozorava druge vozače da nešto nije u redu.
  • Postavite sigurnosni trougao: U Srbiji je zakon propisao da sigurnosni trougao treba postaviti na udaljenosti od 50 metara iza vozila na autoputu. Ako je vidljivost smanjena, poput noći ili magle, ta udaljenost treba biti veća.
  • Nosite sigurnosni prsluk: Ovaj detalj mnogi vozači zanemaruju, ali je obavezan po zakonu u mnogim zemljama, uključujući i Srbiju. Prsluk vam osigurava bolju vidljivost, naročito noću ili u lošim vremenskim uslovima.

3. Ostati u automobilu ili izaći?

Auto u kvaru parkiran pored autoputa
Izvor: YouTube/ Upalite sva četiri žmigavca i oprezno napustite vozilu

Jedno od najčešće postavljanih pitanja u ovakvim situacijama je: da li ostati u automobilu ili ga napustiti? Odluka zavisi od nekoliko faktora:

  • Ako se nalazite u zaustavnoj traci

Ako je vaš automobil potpuno van glavne saobraćajne trake, bolje je ostati unutra, posebno ako je saobraćaj gust ili postoji opasnost da vas drugi vozači ne primete.

  • Ako se nalazite blizu kolovoza

Ako niste uspeli da se potpuno povučete u zaustavnu traku, bolje je da odmah napustite vozilo i potražite zaklon iza zaštitne ograde.

  • Vremenski uslovi i vidljivost

Noću ili u uslovima loše vidljivosti, sigurnije je ostati u vozilu sa upaljenim signalima, dok čekate pomoć.

Napomena: Kada napuštate vozilo, nikada to ne činite sa strane koja je okrenuta prema saobraćaju. Uvek izlazite na suprotnu stranu od puta.

4. Pozivanje pomoći

Vozač zove šlep sužbu, pomoć na putu
Pozovite Petner pomoć na putu

Danas većina vozača ima pristup mobilnim telefonima, što značajno olakšava traženje pomoći. Ali, koga prvo pozvati?

  • Pozovite policiju ili šlep službu: Ako se vaš automobil nalazi na nezgodnoj lokaciji ili ugrožava bezbednost drugih učesnika, policija je prva instanca koju treba kontaktirati. U Srbiji, broj za hitne slučajeve je 192.
  • Kontaktirajte pomoć na putu: Većina osiguravajućih kuća nudi uslugu pomoći na putu u okviru polise kasko osiguranja. Ako imate ovaj paket, odmah ih pozovite.
  • Korišćenje SOS telefona na autoputu: Na srpskim autoputevima postoje SOS telefoni postavljeni na svakih nekoliko kilometara. Oni su direktna veza sa putarskom službom i idealni su ako nemate mobilni signal.

5. Kako sprečiti ovakve situacije?

Prevencija je uvek bolja od lečenja. Evo nekoliko saveta kako da smanjite rizik od kvara na autoputu:

Redovan servis vozila

Mnogi vozači odlažu servis, posebno kada je u pitanju zamena vitalnih delova poput kočnica, guma ili akumulatora.

Proverite osnovne stvari pre puta

Pre nego što krenete na duže putovanje, proverite nivo ulja, rashladne tečnosti, pritisak u gumama i stanje brisača.

Obratite pažnju na upozoravajuće signale

Ignorisanje lampica na kontrolnoj tabli može dovesti do ozbiljnih problema na putu.

Nosite osnovni alat i rezervne delove

Iako se većina modernih automobila ne može lako popraviti na licu mesta, korisno je imati rezervnu gumu, dizalicu, kablove za startovanje akumulatora i osnovni alat.

6. Da li su vozači u Srbiji dovoljno informisani?

Mlađi momak za volanom
Izvor: YouTube/ Nažalost, mnogi vozači ne znaju kako da postupe u određenim situacijama

Nažalost, istraživanja pokazuju da mnogi vozači u Srbiji nisu adekvatno edukovani o pravilnom postupanju u ovakvim situacijama.

Jedan od glavnih problema je što se pravila ponašanja u slučaju kvara na autoputu često ne obrađuju detaljno tokom obuke za vozačku dozvolu.

Takođe, informisanje putem medija i javnih kampanja je nedovoljno.

Edukacija je ključ:

  • Organizovanje kampanja o bezbednosti na autoputu, uključujući simulacije vanrednih situacija.
  • Uvođenje dodatnih lekcija u auto-školama koje bi se fokusirale na postupanje u vanrednim situacijama.
  • Podizanje svesti putem društvenih mreža i javnih servisa.

Za kraj

Kvar automobila na autoputu nije samo mehanički problem – to je situacija koja testira našu smirenost, spremnost i znanje. Iako se čini kao nešto što se dešava drugima, statistika jasno pokazuje da niko nije imun na ovakve situacije. Upravo zato je važno da budemo pripremljeni.

Pravilna signalizacija, korišćenje sigurnosnog trougla, nošenje prsluka, ali i jednostavna stvar poput poznavanja broja za pomoć na putu, mogu napraviti razliku između potencijalne nesreće i sigurne evakuacije. Naša odgovornost kao vozača nije samo prema nama, već i prema drugim učesnicima u saobraćaju.

Da li su vozači u Srbiji dovoljno informisani? Odgovor je, nažalost, često negativan. Zato je edukacija ključna. Naučimo pravila, spremimo se za nepredviđene situacije i učinimo autoputeve sigurnijim mestom za sve.

Povezane teme